2.2 Nastavení v modulu Podvojné účetnictví
3 Práce s rozšířeným
formulářem pro zápis zálohových dokladů na zakázku
3.2 Storno (dobropis) zálohového dokladu
3.4 Odeslání zálohového dokladu elektronickou poštou
zákazníkovi
ServisW.exe verze 106.1008.1019 nebo vyšší
Sestava _zakdokl.frx ze dne 6.9.2010 nebo novější
Nastavení zálohových
dokladů je v obecných nastaveních programu věnována samostatná záložka:
Poznámky
k nastavení:
·
Aby bylo
možné vystavovat i jiné než jen hotovostní zálohy, musí být zatržena předvolba
·
Není-li ovšem
vystavování jiných zálohových dokladů než hotovostních v obecném nastavení
programu povoleno, pak lze i v rozšířeném formuláři vystavovat pouze
hotovostní zálohy. Rozšířený formulář tak plně nahrazuje formulář stávající.
·
Máte-li více
provozoven, je viditelné tlačítko
Týká se autoservisů,
které splňují některou z následujících podmínek:
·
Plnohodnotně
využívají modul Podvojné účetnictví (tj. mimo jiné zpracovávají Přiznání
k DPH, Rozvahu, Výsledovku atd.)
·
Přenášejí
účetní data zapsaná systémem Caris do vlastního účetního softwaru.
·
Zpracovávají
v modulu Podvojné účetnictví / Fakturace sestavy neuhrazených pohledávek.
Doporučujeme:
·
Níže popsané
nastavení svěřte firmě Teas (technická podpora modulu Podvojné účetnictví).
Postup:
Nastavují se údaje v číselníku
202 import – Kontace hlaviček (v menu Účetnictví / Číselníky):
·
Sloupce id
aplikace, název operace a kód operace jsou pevně stanoveny a tyto je třeba
zapsat stejně jako na obrázku.
·
Do sloupce
řada faktur se uvádí kód řady dle číselníku 201. Pro kódy operací 91-94 bylo
mělo jít o kód druh faktur zálohové (Z). Pro kódy operací 95-96 o druh proforma
(R).
·
Dále se
doplní účet pokladny (dle číselníku 101), kód DPH základní sazby (dle číselníku
13), kód DPH snížené sazby (také dle číselníku 13) a v neposlední řadě i
účet zálohy (324xxx dle účetní osnovy).
Postup:
1.
Vyplňte
zadávací pole v horní (barevně odlišené) části formuláře a klepněte na
tlačítko
Poznámky:
·
Nabízí se
vždy jen ty formy úhrady, které jsou povoleny v obecných nastaveních
programu na záložce „Zálohy“.
·
Při výběru
formy úhrady „převodem“ se jako typ dokladu přednostně nabízí „Výzva k platbě“
(je-li tvorba výzev k platbě povolena). Výzva k platbě se NEUVÁDÍ v
závěrečném vyúčtování zakázky a její hodnota NENÍ odpočítávána od ceny zakázky –
doklad slouží jako informace (pokyny k platbě) pro zákazníka a také jako
informace pro vás, že na zakázku je požadována záloha a že čekáte na obdržení
platby. Jestliže v modulu Podvojné účetnictví spárujete příchozí platbu
s konkrétním dokladem typu „výzva k platbě“, modul automaticky
nabídne vytvoření zálohového dokladu. Pokud modul Podvojné účetnictví
nevyužíváte, po obdržení platby musíte související zálohový doklad vytvořit (v
právě popisovaném formuláři) ručně. Vytvořený zálohový doklad se považuje za
uhrazený.
·
Při formě
úhrady „převodem“ nezapomeňte zvolit správný účet (máte-li jich více), při
formě úhrady „hotově“ správnou pokladnu. Nabízí se vždy jen pokladny, které
odpovídají zvolené měně a do kterých máte jako uživatel právo zápisu.
·
Zvolíte-li
formu úhrady „kartou“, program se řídí systémovým nastavením provedeným ve
Správci aplikací Teas, které určuje, zda se má platba kartou zapisovat do
pohledávek anebo do pokladny. Podle toho se pak program chová jako při formě
úhrady „převodem“ (uživatel vybírá účet) anebo jako při formě úhrady „hotově“
(uživatel vybírá pokladnu).
·
Zvolíte-li
jinou než tuzemskou měnu, zviditelní se tlačítko
2.
Program
rovněž vytvoří PDF dokument obsahující právě vzniklý zálohový doklad a
archivuje ho.
·
Klepnutím na
tlačítko
·
Klepnutím na
tlačítko
1.
Nastavte se
v seznamu na doklad, který chcete stornovat (dobropisovat) a klepněte na
tlačítko
2.
Odpovězte na kontrolní dotaz:
3.
Je-li
původním dokladem doklad hrazený převodem nebo výzva k platbě, program se
zeptá:
Poznámky:
·
Výzva
k platbě není nikdy uváděna v závěrečném vyúčtování zakázky. Je-li tedy
stornována, část vysvětlivky „• Odpovíte-li ‚Ano‘,...“ se s ohledem na
tuto skutečnost mírně liší.
·
Pokud se
rozhodnete oba doklady ponechat na zakázce (odpovíte „Ano“), jejich dodatečné
zrušení ze zakázky je možné pouze z modulu Podvojné účetnictví.
4.
Program
vytvoří požadovaný storno doklad (dobropis) a nabídne jeho tisk.
Mezi
storno dokladem a dobropisem se program rozhoduje podle následujících kritérií:
·
Hotovostní zálohy:
o
Program
vytvoří storno pokladního dokladu.
·
Zálohy
hrazené převodem:
o
Byl-li
původní doklad vystaven v tomto účetním období (měsíci) a nebyl
dosud ani částečně uhrazen, program vystaví storno doklad.
o
Byl-li
původní doklad vystaven v tomto účetním období (měsíci) a je již
alespoň částečně uhrazen, program se řídí nastavením provedeným v obecných
nastaveních programu:
-
Je-li
nastavena možnost „doklad dobropisovat“, program vystaví dobropis
-
Je-li
nastavena možnost „nepovolit dobropis...“, program odmítne pokračovat ve
vystavování dobropisu a zobrazí hlášku:
-
Je-li
nastavena možnost „uživatel rozhodne...“, pak je uživatel na své rozhodnutí
dotázán:
o
Byl-li
původní doklad vystaven v jiném účetním období (měsíci) program vystaví
dobropis.
·
Výzva k platbě:
o
Program vždy
vytvoří storno doklad.
·
Zálohy
hrazené platební kartou:
o
Je-li ve
Správci aplikací Teas nastaveno, že se má platba kartou zapisovat do
pohledávek, program se chová stejně jako u záloh hrazených převodem
o
Je-li ve
Správci aplikací Teas nastaveno, že se má platba kartou zapisovat do pokladny,
program se chová stejně jako u hotovostních záloh
Poznámky:
·
Stojíte-li
v seznamu na dokladu, který již má vystaveno storno nebo dobropis anebo
sám je storno dokladem či dobropisem, tlačítko
Zálohový doklad lze
vytisknout následujícími způsoby:
·
Ihned po
vystavení, kdy program jeho tisk rovnou nabídne – klepněte na tlačítko
·
Kdykoli
potom: v seznamu dokladů najeďte na požadovaný doklad a klepněte na
tlačítko
·
A nebo: na
řádku s požadovaným dokladem v seznamu dokladů klepněte na tlačítko
Postup:
1.
V seznamu
dokladů najeďte na požadovaný doklad a klepněte na tlačítko
2.
Zvolte
požadovanou e-mailovou adresu a klepněte na tlačítko
Poznámky:
·
E-mailová
zpráva s dokladem má předvyplněn předmět („Doklad název souboru PDF“) a text
zprávy („Viz přiložený soubor“). Přejete-li si přednastavit jiné texty,
klepněte na tlačítko